Alborz-01.png
alborz-popel.jpg
نقاشی ایران وارد اکسپرسیونیسم جدید شده است
ارسال در: 1389/07/20-15:53
	یک منتقد هنری با بیان اینکه قواعد فرم هنری در خیلی از آثار نقاشان جوان نادیده گرفته شده، گفت که نقاشی ایران وارد اکسپرسیونیسم جدید شده است.

یک منتقد هنری با بیان اینکه قواعد فرم هنری در خیلی از آثار نقاشان جوان نادیده گرفته شده، گفت که نقاشی ایران وارد اکسپرسیونیسم جدید شده است.

علیرضا سمیع آذر، کارشناس و منتقد هنر در نشستی که برای نمایشگاه "کنش، بیان، خلاقیت" عصر روز گذشته، ۱۹ مهر در نگارخانه ماه مهر برگزار شد، گفت: مشخص است که نقاشی ایرانی در سالهای اخیر پیشرفت محسوسی کرده است. کیفیت کارها با درنظرگرفتن سن هنرمندان خیره کننده است. این نمایشگاه هرکجا برگزار شود، سطح بالایی را نشان می دهد.

وی درباره وضعیت نقاشی در سالهای اخیر عنوان کرد: نقاشی جوانان مرزهای آکادمیک را طی کرده است و نوع نقاشی که جریان قالب مملکت را ارائه می کند، نیست. آنچه به عنوان قواعد فرم هنری می شناسیم در خیلی از کارها نادیده گرفته شده و نقاش مسیر آزادتری را طی می کنند.

سمیع آذر سپس به سنت شکنی نقاشان جوان اشاره کرد: سنت شکنی و خروج از چارچوب ها ویژگی بارز نقاشان جوان است. نقاشی هایی که می بینیم برخلاف آنچه در دانشکد ها تدریس می شوند، هستند. واقعیت این است که در دانشکده های هنری فهم مدرنیستی از نقاشی تدریس می شود درحالی که نقاشان ما از این راه فراتر رفته اند.

این کارشناس هنری در بخش دیگری از این نشست نقاشی های جدید را شخصی ارزیابی کرد: نقاشی های جدید خیلی شخصی شده اند. البته بدون گرفتن آمار دقیق، احساس می کنم، دختران خیلی زیاد نقاشی را وسیله ای برای گفتگوی شخصی تبدیل کرده اند و بیشتر به جای اینکه یک حس عمومی انسانی را مطرح کنند دغدغه شخصی خود را در کارها می کشند.

سمیع آذربا بیان اینکه بیشتر آثار هنرمندان جوان فیگوراتیو با پس زمینه اجتماعی هستند، گفت: اشاراتی در کارها هست که از زمینه اجتماعی و تاریخی آثار خبر می دهند. چهره های اغراق شده، دگرگون شده و عصیانی که خیلی وقت ها خویشتن هنرمند هستند در نقاشی ها نمایان شده اند.

وی افزود: در این نقاشی ها خیلی زیاد یک فیگور تنها دیده می شود که در یک وضعیت ناهنجار ظاهر شده و به نظر می رسد حالت عصیان، اغراق و دفرمه شدن صورت از عدم سامان ذهنی هنرمند خبر می دهد و جوانان، نقاشی را رسانه ای برای بیان تضادگونه تبدیل کرده اند.

سمیع آذر همچنین در پاسخ به سوالی در مورد معیار قضاوت آثار هنری توضیح داد: دیگر مثل سابق نمی توانیم با معیارهای کم و بیش تدوین شده کارها را ارزیابی کنیم. آثار مدرن و آبستره براساس قواعد فرم و رنگ قابل تشخیص هستند اما الان که این معیارها تعمدا نادیده گرفته می شود و نقاشان آثار را روی نوعی ساختارشکنی در فرم، نادیده گرفتن قواعد بیان تصویری و شمایل شکنی قرار داده اند، چگونه می توان از اجرای قدرتمندانه فرم یا ارائه بی نقص شمایل و استفاده خلاقانه از عوامل بصری شکلی صحبت کرد؟

وی در توضیح این مسئله اظهار کرد: گاه همان وضعیت ناهنجار، شکسته شده و بهم ریخته ای که یک اثر را نابسامان، ناهماهنگ و درهم ریخته می کند، ایده اصلی اثر است و نمی شود آن را به اتهام این ضعف ها، ضعیف قلمداد کرد. پس در فضای هنری معاصر که معیارهای هنری دیگر، جهانی نیستند و شخصی شده اند، نمی شود قضاوتی روشن و قابل استفاده را اعمال کرد.

این منتقد هنری نقاشی جوانان ایران را جریانی دانست که روی موج جدید سوار شده است و در ادامه گفت: درصد بالایی از آثار جوانان، فیگوراتیو هستند که ضربه قلمهای سرسری و روانی دارند. هرکاری به شکلی حامل پیام شخصی هنرمند است. دغدغه فرم و ترکیب اهمیت خود را از دست داده و بیانگری مهم شده است. در واقع نقاشی ایرانی یک اکسپرسیونیسم جدید است.

سمیع آذر در مقایسه نقاشان نسل قبل و فعلی ابراز کرد: یک واقعیت تاریخی، جنسیتی، اجتماعی و سیاسی در کارها دیده می شود. در نقاشی های اساتید نسل قبل زنانه و مردانه بودن کارها را نمی توانیم بفهمیم اما در کارهای نسل جدید این جنبه ها کاملا مشهود است. مقیدبودن به ساختار فرم و درس نقاشی را کاملا رعایت کردن الان تخفیف پیدا کرده است.

الهه جواهری، مدیر نگارخانه الهه و دبیر اجرایی نمایشگاه "کنش، بیان، خلاقیت" در بخشی از این نشست گفت: ارتباط با هنرمندان جوان همیشه دغدغه ما بوده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم نمایشگاه سالانه ای از آثار افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مهر ماه سال قبل فراخوان نمایشگاه منتشر و ۷۰۰ اثر دریافت شده است، گفت: آثار طی دو مرحله داوری و در نهایت ۹۲ هنرمند انتخاب شدند که از آنها خواستیم آثار خود را ارسال کنند. کارها میان سه نگارخانه تقسیم شد و ۳۲ اثر در نگارخانه الهه، ۲۰ تابلو در نگارخانه والی و ۴۰ اثر در نگارخانه آریا به نمایش گذاشته شد.

جواهری همچنین گفت که قیمت آثار از ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و تاکنون ۲۰ تابلو به فروش رفته. نمایشگاه "کنش، بیان، خلاقیت" تا ۲۶ مهر در نگارخانه های الهه، آریا و والی به معرض دید عموم گذاشته شده است.

منبع : خبرگزارى مهر
نظرات ارسالی:
 
مشارکت در بحث:
نام:
ایمیل:
متن پیام:
کد امنیتی:


درباره ما
جستجو
پیوندها
عضویت
ورود


RSS
آب و هوا



تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال خبری البرز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
البرز به هیچ ارگان ،دسته ، حذب و گروهی وابسته نیست

Copyright alborznews©2010 . All Rights Reserved