یک استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: 25 فروردینماه روز بزرگداشت شیخ
فریدالدین عطار نیشابوری است؛ شاعری که بسیاری او را آغازگر عرفان سمبلیک
میدانند.
سیدرضا اشرفزاده به مناسبت روز بزرگداشت عطار (25 فروردینماه) در گفتوگو
با خبرنگار ایسنا - منطقه خراسان، اظهار کرد: آثار عطار نیشابوری تاثیر
بسیاری در ادبیات ایرانزمین داشته به طوری که عرفان او را میتوان در آثار
حافظ، مولانا و جامی مشاهده کرد.
او با اشاره به اینکه عطار آغازگر و تکمیلکننده ادبیات عرفانی و سمبلیک
بوده است، تصریح کرد: منطقالطیر عطار نیشابوری را میتوان اولین منظومه
عرفانی سمبلیک معرفی کرد.
این عطارشناس با بیان اینکه مثنوی چهارگانه منطقالطیر، مصیبتنامه،
الهینامه و اسرارنامه موجب تمایز عطار با سایر شاعران شده است، بیان کرد:
منظومه منطقالطیر عطار اثری عرفانی و سمبلیک بوده که نشان میدهد عطار با
مضامین و اصطلاحات آشنایی داشته است.
دکتر اشرفزاده افزود: اگر نگاهی به ابتدا و انتهای منطقالطیر بیندازیم
متوجه میشویم که عطار به آیات قرانی توجه ویژهای داشته است.
او پیوند عمیق دین و عرفان اسلامی را مهمترین نکته برجسته در تفکر عطار
نیشابوری دانست و گفت: مسالهای که خواندن آثار عطار را بعد از قرنها برای
ایرانیان دلنشین کرده شیوه داستانگویی، عرفان و عشقی است که او در آثارش
مورد استفاده قرار داده به طوری که روح حافظ و مولوی را نیز درگیر کرده
است.
این استاد زبان و ادبیات فارسی با اشاره به مقامات ابونصر سراج در کتاب
«اللمع فی التصوف» که هفت چیز شامل توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا
بوده، که او در رسیدن به قرب الهی آنها را ذکر کرده است، خاطرنشان کرد:
استفاده عطار از وادی به جای مقامات نشاندهنده خلاقیت وی نسبت به شاعرانی
چون ابونصر سراج است.
اشرفزاده ادامه داد: مراحل هفتگانه سلوک عطار با طلب و شوق آغاز میشود و
با عشق ادامه پیدا میکند که بیانگر ذوقی و عاشقانه بودن وادیهای وی است.
او با اشاره به روز بزرگداشت عطار نیشابوری افزود: بیان ویژگیها و پرداختن
به آثار ادبیات بزرگانی چون عطار نباید محدود به یک هفته باشد بلکه باید
برای آشنایی جوانان، در طول سال طی جلساتی زوایای پنهان فکری و اخلاقی و
تلاشهای آنها در ارتقای ادبیات کشور بازگو شود.